اطلاعات مطلب
27 اردیبهشت 1394

جغرافیای اقتصادی ایران

دسته بندی: ترم سوم (مهر ماه93) » مبانی جغرافیای اقتصادی

در سال 1944 پوند در مذاکرات برتون وودز جا خود را به سلطه دلار امریکا داد
تجارت و بازرگانی
در پیوستن به سازمان تجارت جهانی نکات زیر مهم است:
تبدیل نقش دولت به نظارتی و ارشادی
انطباق محصولات تولیدی با فناوری روز جهت افزایش قدرت رقابتی
بازار: بازار از دو جزء «با» و «زار» ساخته شده که اولی به معنای بها و دادو ستد و جزء دوم که از پسوند زار در فارسی دری گرفته شده به معنای داد و ستد است.
بازار جایی است که در آن کالاهای معینی معامله و مبادله می شود.
در علم اقتصاد به مجموعه ای از فعالیت های خرید و فروش که به یکدیگر مربوط می باشند بازار گفته می شود
تجارت و بازرگانی
بازار منطقه ای معین در دست مجموع افرادی خاص که به تناسب حرفه خویش و عنصر و تقاضایی که در جامعه وجود دارد به تنهایی و یا گروهی داد و ستد می کند. در واقع وجود مناسبات اقتصادی و نیاز مردم به داد و ستد کالا و احتیاج به مکانی جهت انجام این امور همچنین نگهداری از کالا، زمینه را برای پیدایش بازار به وجود آورده است.
بازار سیاه به مجموعه مبادلاتی گفته می شود که در آن کالا به قیمت غیر رسمی(غیر عرف جامعه) و نیمه مخفی خرید و فروش می شود
بازار رسمی بخشی است که در آن قیمت ها را دولت یا سازمان های وابسته تعیین و نظارت می کند.
تجارت و بازرگانی
بازار یک نظام باز اجتماعی است که هدف آن مبادلات و معاملات و معادلات سودمند و رضایت بخش و ارائه خدمات و تسهیلات به همه کسانی است که در این سیستم نقش دارند.
اجزا بازار
تهیه کنندگان
تولیدکنندگان
خریداران
عوامل واسطه ای
عوامل تسهیلاتی و خدماتی
تجارت و بازرگانی
منابع بازار:
ماده
انرژی
اطلاعات
محیط
سیاسی
اقتصادی
فرهنگی
اجتماعی
رقابتی
تکنولوژیک
اقلیمی
تجارت و بازرگانی
مدیریت
برنامه ریزی
اجرا
کنترل
تجارت کالا به معنی جابجایی عوامل تولید به حساب می آید. بنابراین واردات کالای یک کشور از طرف تجاری اش به معنی استفاده از نیروی کار و سرمایه مازاد آن است.

توسعه صادرات غیرنفتی متکی بر چند عامل است:
فراگیر شدن باور تولید صادراتی
مدیریت خلاق صادرات گرا
توسعه و بهبود عملیات تولید در جهت صادرات
گسترش و تقویت زمینه تعامل با اقتصاد جهانی
روان سازی و ارائه ضمانت برای سرمایه گذاری خارجی
تبیین سیاست های پایدار حمایت از صادرات غیر نفتی برای بلند مدت
پرورش باور صادراتی در دولت و بخش غیردولتی
شفاف شدن آمار و اطلاعات تولید و تجارت
حذف نگاه دولتی از مبحث سرمایه گذاری و سرمایه پذیری
تنظیم نرخ محصولات و کاهش قیمت تمام شده در جهت افزایش مزیت های فروش
اولویت داشتن طرح های مولد صادرات گرا در تخصیص اعتبارات و تسهیلات
ارائه خدمات پرسرعت و با کیفیت بالا
کاهش هزینه های سربار تولید صادراتی
تغییرات ساختاری در صنعت حمل و نقل کشور با تزریق منابع لازم
استفاده از مشاوران و متخصصان بخش غیردولتی در تصمیم سازی های مرتبط
عوامل موثر در شاخص های اثرگذار بر صادراتی کردن اقتصاد ملی و توسعه صادرات غیر نفتی
خرده فروشی و عمده فروشی شامل موسسات زیادی می شود که وظیفه انتقال کالاها و خدمات از نقطه تولید به نقطه مصرف را بر عهده دارند.
خرده فروشی یک فعالیت تجاری است که بر اساس فروش مستقیم کالا و خدمات به منظور رضایتمندی و مصرف نهایی مشتریان تعریف می شود.
خرده فروشی
فروشگاهی
غیرفروشگاهی
عمده فروشی به تمام فعالیت هایی اتلاق می شود که هدف می شود که هدف از آنها فروش کالاها و خدمات به کسانی است که آن را برای فروش مجدد یا مصارف تجاری می خرند.

عمده فروشی:
عمده فروشان تجاری
عمده فروشان با خدمات کامل(تجار عمده فروش، توزیع کنندگان صنعتی)
عمده فروشان با خدمات محدود(عمده فروشان نقدی، عمده فروشان با کامیون)
تجارت الکترونیک در مفهوم عام عبارتند از کلیه اشکال معاملات تجاری که توسط یک واسطه یا شبکه الکترونیک(در اکثر موارد اینترنت) بدون تماس مستقیم میان طرفین معامله انجام می گیرند.
مفهوم وسیع تجارت الکترونیک شامل عملیاتی می شود که نتیجه سفارش های کتبی در کاتالوگ ها، ابزار گرافیک یا آگهی های رادیو و تلویزیون می باشد و یا توسط وسایل ارتباطاتی نظیر تلفن و نمابر ارائه می شوند. در حوزه تسهیلات بازرگانی تجارت الکترونیک به مبادله الکترونیک داده ها خلاصه می شود.

مزایای تجارت الکترونیک:
حضور در بازار به شکل همه جا، همه کس
در زمینه معرفی و تبلیغ محصول
تجارت الکترونیک کانال های معمول فروش را تغییر می دهد
فروش آنی و برخط
کاهش زمان عرضه
خدمات پس از فروش
ورود به بازارهای جدید و استراتژیک
افزایش قدرت تجزیه و تحلیل کالا



معایب تجارت الکترونیک:
حفاظت اطلاعات
کاهش نیروی اشتغال
عدم اطمینان طرفین
عدم وجود قوانین حقوقی کافی جهت حل اختلافات


گردشگری
هتل ها و متل ها ترکیبی از اتاق های قابل اجاری برای عموم می باشند.
موسسات اقامتگاهی موقت شامل اماکنی به صورت سوئیت، مهمانخانه های تفریحی، سالن های کنفرانس، مهمان پذیرها و خوابگاه های همراه شام و صبحانه هستند.
هتل داری نوین آغاز خود را به کشورهای اروپایی به ویژه کشور سوئیس مدیون است.این فعالیت از ساختمان های کوچک و محقر که برای گشودن آن ها از کلیدهای چوبین استفاده می شد آغاز گردید و در همین هتل های کوچک انواع خدمات و سرویس ها به متریان عرضه می شد. دارندگان این گونه هتل ها بیشتر طبقه ثروتمند و اشراف بودند. این مراکز هتل نامیده نمی شدند و این کلمه از سال های 1760 مطرح شد.
رشد واقعی و تکامل این فعالیت در امریکا با گشایل سیتی هتل در نیویورک در سال 1794 آغاز شد و این نخستین ساختمانی بود که به ارائه خدمات مربوط به هتلداری اختصاص می یافت.
گردشگری
طبقه بندی هتلداری:
اقامتگاه
کافه
غذاخوری
جاذبه های گردشگری در ایران
اکوتوریسم
تاریخی
مذهبی
فرهنگی
گردشگری
دلایل توسعه گردشگری
دلایل اقتصادی همچون افزایش درآمد، ایجاد اشتغال، درآمد ارزی
دلایل اجتماعی برای مبادلات فرهنگی
استفاده از جهانگردی برای کمک به حفظ اهداف محیطی و فرهنگی


شما وارد سايت نشده ايد. جهت ارسال نظر در سايت وارد شويد
اگر تاکنون ثبت نام نکرده ايد اينجا کليک کنيد.
اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.